donderdag 16 januari 2014

Naar de muziekschool


Bij de uitleg onder "about me" schreef ik o.a. over het pad dat ik bewandelde na de geboorte van Lena. Sommigen zullen dit als alternatief bestempelen. En dat is het ook, want ik heb geheime dingen ontdekt die in het eerder commerciële babyland (nog) niet zijn doorgedrongen. Toch is het niet anders of afwijkend of vreemd of iets dergelijks, want het gaat dikwijls om praktijken die ofwel al eeuwenlang traditie zijn (maar de laatste generaties om een of andere reden zijn verdwenen) ofwel in andere landen/culturen dan de onze juist de gewone gang van zaken zijn. Het is een wondere wereld vind ik, en de moeite waard om er meer bekendheid aan te geven. Muzieklessen voor baby's en peuters is zo één van die dingen, misschien wel nog het meest toegankelijke. Toch vond ik het ook straf toen ik er voor het eerst over hoorde: is dat niet een beetje overdreven?

Eerst en vooral is het niet op de muziekschool. Het zijn geen echte muzieklessen natuurlijk! Ze heten muzieksessies en vullen drie kwartier met kennismaken met muziek: liedjes, muziekinstrumenten, klanken en tonen, al dan niet in combinatie met beweging, dans en attributen (zoals knuffeldieren). Ontdekken op spelenderwijze van één van onze kunsttakken of gewoon naar de regen leren luisteren of paardengestap of kabouters in het bos. Muzikale ouders zijn geen vereiste. Nou ja, dit is mijn eigenste samenvatting. Bij ons in huis noemen we het Kinderklanken want zo heet het officieel. Zowel Lena als haar papa en ik vinden het een meerwaarde, we beleven er veel plezier mee. En we hebben tot hiertoe slechts één reeks gevolgd van zes sessies. De liedjes en versjes passeren nog dikwijls de revue. We kijken al uit naar de volgende reeks. Natuurlijk kan je zelf thuis de bekende kinderliedjes zingen, maar het groepsgebeuren en de activiteit op locatie maakt het extra interessant en leuk. En het wordt gegeven door geschoolde muzikale begeleiders op kindermaat. Dat fascineert die kleintjes nét iets meer dan je eigen dagdagelijkse entertainment-pogingen.

Het bestaat voor baby's vanaf 6 maanden tot peuters/kleuters. In de buurt van Mechelen heb ik intussen weet van twee dergelijke initiatieven. Wij doen aan Kinderklanken dat locaties heeft in Mechelen, Bonheiden, Willebroek of Leuven zo je wil. In Hever bestaat er Doosje vol muziek, dat helemaal hetzelfde concept lijkt. Daar kunnen zelfs baby's vanaf 4 maanden al terecht. Ik vind deze muzieksessies een echte aanrader! U bent wel gewaarschuwd: op familiefeesten kan je dan zulke taferelen als hierboven krijgen. En xylofoons kunnen veel lawaai maken. Ik wou dat ik een eigen geluidsopname kon toevoegen, maar die heb ik voorlopig niet. Ik geef dan maar wat graag een versje mee dat wij hebben geleerd. Je kan het "meetekenen" op de rug van je kindje (tweemaal zelfde cirkel, dan twee puntjes naast elkaar erin, puntje eronder en boogje eronder). U snapt het plaatje wel. Het is eens iets anders dan Janneke Maan.

De maan is rond
de maan is rond
heeft twee ogen
een neus en een mond.

En lachen want dat kriebelt :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten