zaterdag 11 januari 2014

Borstelijke opvoeding

De dvd Tiet zat is in het MoederSalon gearriveerd. Heb ik lang sluimerend op zitten wachten (niet in Vlaanderen verkrijgbaar), ben nu heel benieuwd om te kijken. Gaat dus over borstvoeding. Ondertitel op het dvd-hoesje is "langer borstvoeden, heel gewoon". Maar wat is nou langer? Nou, geen idee, voor iedereen anders allicht. Langer dan 6 maanden wordt hier in onze contreien reeds als lang beschouwd schat ik. Ik had er vroeger zelf nooit bij stilgestaan dat niet alleen baby's borstvoeding kunnen krijgen, maar ook kindjes die al rondstappen. Ouder dan een jaar! Zelfs ouder dan twee jaar bestaat. En weet u, wij (dochter en ik) zijn er ook naar op weg. Tegen alle verwachtingen in, al had ik er me nooit verwachtingen over gemaakt, want zo ver in de toekomst kijk ik niet. Ziezo, nu heb ik mij hier ineens geout. Ik ben geen lid van de zogenaamde borstvoedingsmaffia, hoor. Ik wil wel eerlijk zijn: ik geef nog de borst aan Lena, laten we zeggen 's morgens en 's avonds. Dat is gezond, hoor, ik doe daar niks mis mee. Het is alleen misschien een beetje raar. Hier en nu toch. Maar het tij is stilaan aan het keren, geloof ik.

Ik schrijf nog wel eens een ode aan borstvoeding, of beter nog aan melk van de mama. Melk is goed voor elk... kind dat nog melktanden heeft. Al eens nagedacht over de betekenis van melktanden? Dit staat er op etymologiebank.nl o.a. onder het trefwoord melken: "melktand ‘tand van het eerste, te wisselen gebit’. Nnl. melktanden [1701; Marin]. Wrsch. een leenvertaling van Frans dent de lait. De benaming heeft als grond dat de eerste tanden beginnen door te komen terwijl het kind nog wordt gezoogd." Zolang een kind zijn melktanden nog heeft, drinkt het (moeder)melk. Oh help, denk je nu, want je herinnert je vast nog rond welke leeftijd je tanden aan het wisselen was (op die eerste communiefoto?). Jawel, tot een jaar of zes dus kan het nog en gebeurt het ook nog eens wereldwijd. Oh my god! Dat zijn wij al-les-be-hal-ve gewoon. Ik zelf ook wel, soms vraag ik me af wanneer het bij ons zal eindigen. Zelf ermee stoppen doe ik liever niet, kinderen kunnen zichzelf spenen (dat is dus van de borst af gaan). Een tweede iets om perplex bij te staan, je laat het van je kind afhangen! Eén van de grootste geheimen van relax ouderschap vind ik dit: meebewegen met je kleine mini-mens, proberen niet te veel in zijn plaats te beslissen of hem tegen te werken godbetert. Dat levert het meeste dagelijkse plezier op en de minste zorgen. Dus ooit zal ze die tiet wel zat zijn. Ik ben intussen blij dat mijn borsten gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn. Ik schrijf dus nog wel eens een ode.

Voor wie graag een filmpje ziet en niet met mij kan meekijken naar de nieuwste aanwinst van het MoederSalon: geniet van Dagelijkse borst! op YouTube, een productie van Borstvoeding vzw naar aanleiding van de Borstvoedingsweek 2012. Ik word altijd vrolijk van dit filmpje en zijn achtergrondmuziek. Soms mijmer ik dat ze op de middelbare school beter "borstelijke opvoeding" zouden geven i.p.v. al die andere vakken waar je later in het echte leven niet veel meer aan hebt. Filmpjes als deze kunnen daarbij helpen. Als je erover doorboomt, is het natuurlijk absurd dat we er verenigingen en promotie en dergelijke voor nodig hebben om deze basisvoeding terug als normaal te gaan beschouwen. Maar het is voldoende voor nu en ik moet naar Lena ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten