zaterdag 1 maart 2014

Kangoeroetraining en mamayoga

- update onderaan -

In een vorig blogbericht vermeldde ik het fenomeen BabyCarryWorkout uit Nederland. Het is een soort fitness voor de combinatie moeder/baby in de draagdoek. Het principe erachter is dat je als nieuwe mama best wat lichaamsbeweging neemt voor je ontzwangerende lijf, maar waar laat je je baby terwijl? Het ideale is dat je kindje intussen bij je blijft en dat kan heel dichtbij nl. op de buik of rug ermee in een draagdoek of draagzak of ander rug- en babyvriendelijk draagsysteem. Ik dacht dat dit in België nog niet bestond, maar onlangs hoorde ik over Kangatraining! Dit is hetzelfde: ook een workout (zo noemen ze dat graag in het Engels: je lichaam in vorm houden) voor jonge moeders die hun baby dragen. Het komt oorspronkelijk uit Wenen (Oostenrijk) maar er worden overal officiële Kangatrainers opgeleid en in Brussel kan je ook terecht bij een zekere Babette. Dat is toch niet zo onbereikbaar voor een Mechelaar. Het adres is vlakbij metrostation Diamant en het Meiserplein, dus ook treinstationnetje Meiser en de VRT-toren. Er bestaat een aparte Facebookpagina met alle info: Kangatraining Brussels.


Voor ons komt dit een beetje laat, hoewel ik Lena dikwijls nog op mijn rug draag transportgewijs. Ja, ook peuters kan je nog dragen (zonder stijve armen te krijgen van ze gewoon te pakken)! In principe zouden we nog aan de "BabyCarryWorkout" kunnen meedoen, ik zag dat de Nederlandse lesgeefster zelf geen baby meer droeg maar een ouder kindje. De "Kangatraining" is meer voor moeders met kleine baby's precies. Echte "kangoeroetraining" dus, voor mama's die hun baby in een buidel dragen. Zo mooi! En helemaal niet zo gek als het misschien op het eerste zicht lijkt. Waarom niet?! Ik denk ook altijd spontaan aan al die Afrikaanse moeders die dit soort cursussen niet nodig hebben omdat ze in het dagelijkse leven alles doen met hun baby op de rug, al genoeg lichaamsbeweging dus. Ik droom intussen nog steeds van heuse - niet noodzakelijk Afrikaanse - danssessies voor "kangoeroemama's". Fitness is niet zo mijn ding, vooral de beweging en de muziek spreekt mij bij deze soort workouts aan. Ik geloof dat de tijd nog niet rijp is dat je je als jonge mama inschrijft voor danslessen en je baby meeneemt in de draagdoek (hoewel dat perfect zou kunnen, denk ik). Zo, hopelijk is er iemand van het MoederSalon geïnteresseerd of krijg je inspiratie? Of ken je nog andere gelijkaardige initiatieven?

UPDATE
Okay, ik heb duidelijk iets over het hoofd gezien en het speelt zich dan nog in de buurt af. Er bestaat zoiets als Carryoga, wat een samenvoeging is van carrying (dragen) en yoga. Helemaal in de lijn van het bovenstaande dus. Nou ja, yoga en fitness is nog wel iets anders. Dit principe komt al meer in de buurt van dans en balans... De slogan van deze Carryoga is "Balancing your new life". How great is that! Het komt alweer uit Nederland maar het goede nieuws is dat je het kan volgen bij Vroedvrouwenpraktijk Notebaert-Kemps in Boortmeerbeek (Haacht). Oh, wat kriebelt het hier!

SONY DSC

3 opmerkingen:

  1. Hoi! Wat leuk dat je over Kangatraining heb geschreven. Het is zo te lezen al een poos geleden maar misschien leuk als aanvulling: ik geef Kangatraining in Nederland in Rotterdam en omgeving Dordrecht. Mijn website is www.kangatraining-drechtsteden.nl Aangezien je in het Nederlands schrijft op je blog zullen er vast ook veel Nederlanders op je blog komen. Als je namelijk Kangatraining Nederland in google intyp kom jij nogal boven aan te staan :) Vandaar dat het vast een goede aanvulling is voor je post. Je zou mij er in ieder geval heel erg bij helpen als je mijn website er ook bij zet :) ! Ik zou dan ook zeker jou post sharen op mijn Facebook, dit geeft jou weer een stukje bekendheid :) ! Groetjes, Eline Schermer uit Dordrecht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo ik ben wat research aan het voeren over dit onderwerp en blijkbaar leeft het al langer dan verwacht. Wij denken eraan om met onze dansschool een KangaMove op te starten. Dans dus. Bedankt voor je inzichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo ik ben wat research aan het voeren over dit onderwerp en blijkbaar leeft het al langer dan verwacht. Wij denken eraan om met onze dansschool een KangaMove op te starten. Dans dus. Bedankt voor je inzichten!

    BeantwoordenVerwijderen