dinsdag 2 september 2014

Borstvoedingsidee

(Oei, bijna een maand niks geblogd. Met andere dingen bezig. Sommige nog Moedersalon-gericht, u hoort er nog wel van allicht, maar het moet eerst wat verder rijpen.)

Ik was zo aan het bedenken dat je met een hele kleine baby wel heel veel aan de borst zit (echt letterlijk zitten in de zetel) en tegelijk niet veel anders kan doen. Er zijn mama's die er heel handig in zijn en tegelijkertijd een boek kunnen lezen of met hun smartphone slim zitten zijn of gewoon de boel in het oog houden als er oudere kindjes in huis zijn of o ja, sommigen hebben ook tv in huis of gewoon radio. Of je voedt aan de keukentafel of al rondstappend in de draagdoek. In dit alles zit natuurlijk: afleiding of gewoonweg proberen verder te doen wat je tevoren gewoonweg deed. Maar er zijn er ook andere die echt alleen met voeden bezig zijn en neerzitten en kijken naar hun baby en nadenken... Die vergeten zijn hun gsm of iets leesbaars bij de hand te leggen, die niet vlotjes kunnen opstaan om de afstandbediening ergens tussenuit te vissen, die nog maar pas hebben leren aanleggen en uitzoeken wat ze nu precies wanneer moeten doen met hun tepels en dat zuigmondje, die uitgeput in de zetel ploffen of in een verkrampte houding zitten en het gevoel hebben tijdelijk vast te hangen aan hun baby. Die dit telkens weer beseffen maar tegen de volgende voeding niks wezenlijks hebben kunnen veranderen en daar dan weer bewust van worden. Dus, je zit daar dan alleen thuis in de zetel met de baby voor de zoveelste keer zonder afleiding en kan weer beginnen nadenken, twijfelen, zuchten, aan zelfbeklag doen, honderd dingen tegelijk bedenken, ontredderd geraken, in stille paniek schieten, janken of wat dan ook. In het beste geval zit je goed om even weg te soezen en de illusie van slaap op te wekken. Nu, situatie geschetst, ik kan nog ontelbare andere voorbeelden opduikelen uit mijn tijd ooit in een ver ver ver verleden.

Mijn idee was nu dat je het helemaal anders kan gaan bezien en je telkens iets voorstellen dat je je baby laat drinken. Hij drinkt natuurlijk melk uit je borsten, daar bestaat geen twijfel over, echte moedermelk. Maar mijn kleintje heeft veel stress gedronken in het begin. Er hing een zwaarte over het borstvoedingsgebeuren en dat pikt de kleine natuurlijk perfect op, die voelt alles. Hij drinkt eigenlijk van jou en je melk wordt beïnvloed door hoe jij je voelt. Letterlijk of figuurlijk, hoe je het ook bekijkt. Als iemand me deze tip had gegeven of ik er zelf eerder was achtergekomen, ik had wel eens het verschil willen weten. Achteraf weet je natuurlijk alles van vooraf aan. Dus, gewoon, tijdens dat je borstvoeding geeft: iets positiefs bedenken dat je je kindje nu doorgeeft, eventueel met visualiseren erbij. Als je je dit zo hard voorstelt, kan het toch alleen maar beter worden. Misschien werkt het zoals meditatie dat kan doen. Ik heb enkele voorbeelden.

"Nu drink je puurheid. Zoals helder water uit een bronnetje. Puur en vers. Iets meer puurs bestaat er niet, recht uit moeder aarde, lekker en fris." En je denkt aan een verre vakantie waar er drinkbaar water uit de rotsen kwam en het heerlijk was om je dorst te lessen. Jij bent eigenlijk voor je baby zo'n bron, de enige echte. Het is pure puurheid. Bedenk eens wat voor iets zuivers je jouw kindje geeft (is zelf zo als je zelf iets ongezonder leeft, je melk haalt het beste uit je lichaam). "Ik geef je zuiverheid door, echtheid, puurheid."

"Ik geef je warmte. Mijn melk is zo lekker warm, het heeft de ideale lichaamstemperatuur. Ik verwarm je zoals warme chocomelk dat met mij doet. Warme melk, dat is zo hartverwarmend." Wat meer geschikt voor in de wintermaanden maar desalniettemin, op een koude septemberavond ook mooi. Gewoon denken aan het begrip 'warm' en wat je er mee associeert en met je hele lijf en intenties warmte doorgeven aan je baby.

"Nu drink je plezier. Ik ben aan het lachen om binnenpretjes. Ik denk aan de lol die we ooit samen gaan beleven. Ik denk aan de lol die je vader en ik ooit samen beleefden. Er bestaan zoveel plezierige dingen, er is zoveel om mee te lachen. En jouw gesmak klinkt soms ook wel grappig. Of je scheetjes of kakaluiers. Kijk, nu begin je zeker al drinkend nog te lachen ook!" Een ouder kindje kan je zo zelfs aan het grinniken krijgen, pure fun! Melk met humor, dat moet kunnen.

Bij grote honger: "en nu krijg je kilo's calorieën binnen, volle vetten, verzadigende maaltijden, friet met vol-au-vent, dikke boterhammen met kaas, chocolademousse à volonté, homemade lasagne, scampi's in roomsaus" en je bedenkt alles wat jouw maag goed doet vullen en je honger wegneemt. Pas op dat je niet zelf begint te watertanden, stel je enkel voor dat je je baby op deze manier helemaal volledig voedt en fantaseer gerechten voor hem, gezond of wat minder. "Dit zit vol koolhydraten, vezels, goeie vetten, ... Deze melk is een volwaardige maaltijd, je buikje wordt goed gevuld."

"Ik geef je iets unieks, iets dat helemaal alleen van mij is en helemaal alleen voor jou. Het is heel speciaal, deze samenstelling van melk is origineel en perfect afgestemd op jou en mij. Het is ons unieke 'vraag en aanbod'. Hoe jong je ook bent, deze melk is op dit moment speciaal voor jou gemaakt, een buitenkansje. Zo voelt uniciteit, originaliteit, authenticiteit." En denk aan pluisjes in de wind, een mens alleen op tocht in de bergen, een speld in een hooiberg, een molecule in je lichaam, kortom alles wat piepklein lijkt maar toch zo bijzonder is.

"Dit is nu verbondenheid. In mijn buik waren we samen en nu zijn we dat nog altijd. Als jij aan mijn borsten zuigt, zijn we extra met elkaar verbonden, nog meer dan dat we elkaar gewoon vasthouden. Jij leeft nog altijd via mij. Eerst groeide je door mijn moederkoek, nu door mijn melk. Die melk is een onzichtbare band waardoor het leven stroomt. Alle leven op aarde is met elkaar verbonden op een of andere manier, we ademen dezelfde lucht in en hebben dezelfde diepmenselijke verlangens. Meer verbonden dan tijdens een zwangerschap kunnen we niet zijn, maar als jij bij mij drinkt zitten we weer samen even in onze cocon. Verbinding en samenzijn is magie, het voelt zo eindeloos goed."

Afhankelijk van het moment bedenk je zelf wel nog vanalles. Eindeloze variaties mogelijk!

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het een super idee! Kan je mooie kaartjes van maken en die aan borstvoedende mamma's kadoo doen..

    BeantwoordenVerwijderen